Geplaatst op
Steeds meer bedrijven gebruiken bedrijfssoftware om hun eigen processen te beheersen en te optimaliseren en zo te voldoen aan de veranderende eisen van hun eigen klanten. Bedrijven in alle branches kunnen in principe profiteren van het gebruik van CRM-software. Op sommige gebieden zijn dergelijke systemen echter tot nu toe veel minder wijdverspreid dan in andere. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de scheepvaart. Om deze reden zullen de toepassingsmogelijkheden van een CRM-software in de scheepvaart op dit punt in meer detail worden onderzocht. Eerst moet echter worden gedefinieerd wat een CRM-software precies is.
Wat is CRM-software?
De drie letters “CRM” zijn een afkorting voor customer relationship management. Dit is de Engelse term voor customer relationship management of customer care. CRM verwijst naar de consistente afstemming van een bedrijf of organisatie op haar eigen klanten. Dit gaat ook gepaard met een systematisch ontwerp van alle klantrelatieprocessen.
CRM wordt steeds belangrijker. In de loop van de digitalisering staan ook de verwachtingen van klanten op een nieuw hoogtepunt. Een goed begrip van de eigen klanten en hun eisen wordt daarom steeds meer een noodzaak.
Een CRM-software kan hierbij helpen. Het stelt bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Dit gebeurt op verschillende afdelingen. Daarnaast fungeert de CRM-software als een centrale database voor alle klantinformatie. Voor elke klant kan een apart bestand worden aangemaakt waarin alle belangrijke informatie wordt opgeslagen. Deze omvatten niet alleen stamgegevens zoals naam, adres of telefoonnummer, maar bijvoorbeeld ook de betreffende contactgeschiedenis. In combinatie met tal van software-side analysefuncties kunnen waardevolle inzichten worden verkregen in het gedrag en de voorkeuren van uw eigen klanten.
Onderdelen van klantrelatiebeheer
Crm heeft vier essentiële componenten:
- De operationele CRM,
- het analytische CRM;
- de communicatieve CRM en
- de collaboratieve CRM.
De operationele CRM verwijst naar de dagelijkse gang van zaken en de bijbehorende taken. Hier kunnen gegevens worden verzameld, die worden overgebracht naar het analytische CRM voor evaluatiedoeleinden. Uit de daar opgedane kennis kunnen vervolgens aanbevelingen voor actie voor de operationele CRM worden afgeleid.
Het communicatieve CRM vormt een waardevolle interface naar uw eigen klanten, waardoor een onderlinge uitwisseling mogelijk is. De hier verkregen gegevens kunnen ook worden overgedragen aan het analytische CRM om bestaande processen op dit moment te optimaliseren.
De collaboratieve CRM verwijst naar samenwerking in het kader van workflows. CRM-processen strekken zich meestal uit over verschillende afdelingen. Als er een samenwerking is met externe partners, wordt dit ook wel extended relationship management (xRM) genoemd.
Vereisten voor een CRM-software variëren
De voordelen van CRM-software zijn legio. Van geoptimaliseerde processen tot een meer gerichte klantbenadering, het gebruik van geschikte CRM-software kan een belangrijke bijdrage leveren aan ondernemerssucces. Dit is echter in de praktijk alleen mogelijk als het systeem ook is ontworpen voor gebruik in het betreffende bedrijf.
Een belangrijke factor hierbij is het licentiemodel. In principe moet er een onderscheid worden gemaakt tussen on-premises, hosted, hybrid en cloud. Niet elk licentiemodel is geschikt voor gebruik in elk bedrijf.
Verschillende licentiemodellen
Lokale systemen zijn het conventionele type installatie. Ze worden ook wel on-premises systemen genoemd en worden geïnstalleerd op de interne servers van een bedrijf en vervolgens vanaf deze locatie bediend. Omdat het bedrijf in het bezit is van hardware en software, draagt het ook de volledige verantwoordelijkheid voor de planning en uitvoering van alle onderhouds- en reparatiemaatregelen. Voor bedrijven zonder eigen IT-afdeling is dit licentiemodel daarom vaak ongeschikt.
Gehoste CRM-systemen zijn vergelijkbaar met lokale systemen. De belangrijkste onderscheidende factor is dat de servers geen eigendom zijn van het bedrijf. In plaats daarvan worden ze extern verhuurd.
Cloud systemen zijn eigendom van de cloudoperator en worden via internet beschikbaar gesteld aan bedrijven. Hiervoor moet een maandelijkse vergoeding worden betaald, die ook zal worden gebruikt om alle diensten met betrekking tot het systeem te compenseren. De eigen inspanning van het bedrijf is daarom aanzienlijk lager. Hybride systemen vormen een hybride van cloud- en lokale systemen.
Aansluiting bij de industrie
De brancheaffiliatie van uw eigen bedrijf is ook een belangrijke factor in de crm-selectie. Uiteindelijk wordt elke branche gekenmerkt door specifieke processen die door de software in kaart moeten worden gebracht.
CRM-software voor scheepvaart en rederijen
Zo zijn er branchespecifieke CRM-systemen voor scheepvaart, rederijen of havenexploitanten. Om het volledige potentieel van deze applicaties te ontvouwen, moeten ze worden aangesloten op een overeenkomstig ERP-systeem. Op deze manier zijn functies zoals chartering, overslag of containerverkeer toegankelijk vanaf een centrale locatie.
Bij jachten of jachthavens daarentegen spelen klant- en contractmanagement en ligplaatsbeheer een grote rol. Moderne systemen hebben meestal ook functies met visuele ondersteuning op dit gebied. Dit betekent dat zowel bedrijven als potentiële klanten havenligplaatsen digitaal kunnen tonen.
Het wordt duidelijk dat er ook bedrijfsafhankelijke verschillen kunnen zijn binnen een branche die direct verband houden met de specialisatie van het betreffende bedrijf. Daarom moeten bedrijven in de scheepvaart eerst intensief omgaan met hun eigen eisenprofiel voordat ze een geschikt branchespecifiek systeem kiezen.